Ο θεσμός του ολοήμερου νηπιαγωγείου στην Ελλάδα

Το ελληνικό νηπιαγωγείο παραδοσιακά ακολουθεί ένα ωράριο από τις 8.00' μέχρι τις 12.30'. Από το 1997 εισάγεται ο θεσμός του ολοήμερου νηπιαγωγείου, με διευρυμένο ωράριο, από τις 8.00' μέχρι τις 16.00'. Σήμερα ολοήμερα νηπιαγωγεία λειτουργούν σε όλη τη χώρα. Ο θεσμός του ολοήμερου νηπιαγωγείου αναπτύχθηκε ταχύτατα

Ο σκοπός τον ολοήμερου νηπιαγωγείου

 

Σκοπός του ολοήμερου νηπιαγωγείου είναι (ν. 2525/1997):

? Η αναβάθμιση της προσχολικής εκπαίδευσης.

? Η πολύπλευρη προετοιμασία των νηπίων για το δημοτικό σχολείο.

? Η ολόπλευρη, αρμονική και ισόρροπη ανάπτυξη των νηπίων.

? Η ενίσχυση της κρατικής μέριμνας, με στόχο τη μείωση των μορφωτικών διακρίσεων.

? Η διευκόλυνση των γονέων, κυρίως των εργαζόμενων

Ο κοινωνικός ρόλος του ολοήμερου νηπιαγωγείου και τα πλεονεκτήματά του.

Στις μέρες μας σημαντικές μεταβολές στη διάρθρωση του κοινωνικού ιστού, όπως η πολυπολιτισμικότητα, η αύξηση του μονογονείκών οικογενειών, η αύξηση των αναγκών κάθε οικογένειας για μεγαλύτερο εισόδημα και η χειραφέτηση της Ελληνίδας, που οδήγησε στην αγορά εργασίας και τους δύο γονείς, σε συνδυασμό με τις αυξανόμενες αναπτυξιακές ανάγκες των μικρών παιδιών, δημιούργησαν την ανάγκη ύπαρξης ολοήμερων σχολείων και ολοήμερων νηπιαγωγείων.

Οι οικογένειες που συναντούν προβλήματα συντονισμού της εργασίας των γονέων με την εκπαίδευση και το μεγάλωμα των παιδιών βρίσκουν το ολοήμερο νηπιαγωγείο ως μια πολύ καλή λύση.

Οι επιστήμονες έχουν αναπτύξει διαφορετικές απόψεις και θεωρίες για τη σημασία, τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα του ολοήμερου νηπιαγωγείου. Για παράδειγμα πολλοί επιστήμονες στέκονται κριτικά απέναντι στα ολοήμερα νηπιαγωγεία, υποστηρίζοντας ότι τα κλασικά νηπιαγωγεία, δηλαδή αυτά που λειτουργούν μέχρι τις 12.30', προσφέρουν συνεχόμενες συστηματικές εμπειρίες και γνώσεις στα νήπια, μειώνοντας κατ' αυτόν τον τρόπο τις πιθανότητες να τους δημιουργηθεί άγχος. Ο χρόνος των τεσσάρων ωρών που περνούν τα παιδιά στο νηπιαγωγείο θεωρείται επαρκής και ταυτόχρονα διατίθεται επίσης επαρκής χρόνος ώστε τα παιδιά να παίζουν και να αλληλεπιδρούν με άλλα παιδιά ή ενήλικους σε άλλους χώρους, όπως το σπίτι, οι οποίοι δεν αποτελούν οργανωμένους χωροχρόνους μάθησης και κοινωνικής συνεύρεσης. Η φοίτηση στο κλασικό νηπιαγωγείο αφήνει αρκετές ώρες για ελεύθερες δραστηριότητες σε άλλους χώρους ή στο σπίτι. Επιτρέπει εξάλλου τη σταδιακή ένταξη των παιδιών στο σχολικό περιβάλλον.

Οι υποστηρικτές του ολοήμερου νηπιαγωγείου δέχονται ότι ο χρόνος που διατίθεται στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα επιτρέπει στους εκπαιδευτικούς και στα νήπια να διερευνούν τα διάφορα θέματα διεξοδικά, χωρίς να τους κυνηγάει ο χρόνος, και επιτρέπει μεγαλύτερη συνέχεια στις καθημερινές δραστηριότητες. Ταυτόχρονα σημαντική είναι και η κοινωνική του συμβολή, γιατί θεραπεύει αρκετά σημαντικά και κάποιες φορές δισεπίλυτα λειτουργικά προβλήματα, που ταλανίζουν αρκετές οικογένειες.

Έτσι το ολοήμερο νηπιαγωγείο προσφέρει σημαντικές λύσεις τόσο στο επίπεδο των κοινωνικών και των εργασιακών προβλημάτων των οικογενειών όσο και στο επίπεδο της ουσιαστικής προσχολικής εκπαίδευσης των μικρών παιδιών.

Υπεύθυνη Νηπιαγωγείου: Κουτκιά Πολυξένη Π.Ε.60

Οι Εκπαιδευτικοί: Ζήση Αθανασία  - Ξενοκώστα Ειρήνη 

gallerycontact